Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

Programmatisch toetsen stimuleert ontwikkeling

18 juli 2024

De voorbereidingen voor Erasmusarts 2030 zijn in volle gang. In mei en juni verdiepten docenten, onderwijskundigen, en -ondersteuners zich in Programmatisch Toetsen tijdens Ontwikkeldagen 6 en 7.

Samen met het Casusgestuurd onderwijs (CGO), Projectonderwijs (PO) en Vorming van Identiteit en Professionaliteit (VIP) als nieuwe onderwijsvormen, introduceert EA2030 een nieuwe beoordelingssystematiek: het Programmatisch Toetsen (PT). 

In plaats van cijfers scoren die een gemiddelde vormen op basis waarvan een student slaagt of zakt, is Programmatisch Toetsen gericht op ontwikkeling van de student door het geven van gerichte feedback. ‘Doordat studenten zich over een wat langere periode mogen ontwikkelen, ontstaat meer ruimte voor reflectie,’ licht Onderwijskundige Riekje de Jong toe.

 

Competenties

Van docenten vraagt dit een andere positie en vaardigheden, die zich onder andere uiten in hun taalgebruik . Zij moeten hun oordeel uitstellen en minder in termen van ‘goed’ of ‘fout’ denken. In plaats daarvan stimuleren ze de student om competenties te ontwikkelen op het gebied van medische deskundigheid, communicatie, samenwerking, leiderschap, maatschappelijk handelen, wetenschappelijk denken en professionaliteit.

Om gestructureerde feedback te geven maakt Programmatisch Toetsen gebruik van ‘rubrics’, waarin de competenties per onderdeel kunnen worden gewogen. Tijdens de Ontwikkeldagen gingen docenten aan de slag om de leeropbrengsten van de eerder ontwikkelde casussen te vertalen naar rubrics.

Deelnemers aan de Ontwikkeldagen kijken terug in de video.