Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

Docenten bouwen aan casusgestuurd onderwijs

22 november 2023

Docenten zijn gestart met het schrijven van de onderwijsmaterialen voor het Casusgestuurd Onderwijs (CGO) in het nieuwe geneeskunde curriculum, Erasmusarts 2030. Maar eerst moesten zij zelf ‘student’ zijn. Want hoe schrijf je een goede casus? Wat schrijf je in de tutorhandleiding? En wat gebeurt er in de casusbespreking?

Docenten van de eerste onderwijsblokken zijn gestart met de scholingsbijeenkomsten als onderdeel van het nieuwe curriculum. Zij leren daar nieuwe vaardigheden om de onderwijsmaterialen te schrijven. Die materialen bestaan onder andere uit casussen voor de casusbespreking, tutorhandleidingen, diagnostische toetsen, bloktoetsen en flankerend onderwijs. 

Op welk familielid lijk jij? 

Docenten leerden onder andere wat de onderdelen zijn van een goede casus en van de casusbespreking, en wat daarin de rol van de tutor is. Ook gingen ze zelf aan de slag met het bedenken van een startactiviteit. Dat is een activiteit aan het begin van de casusbespreking waarmee studenten ‘landen’ in de casus en elkaar beter leren kennen. Deze activiteit is gekoppeld aan het onderwerp van de casus. Als de casus gaat over erfelijkheid, dan kunnen studenten bijvoorbeeld aan elkaar vertellen op welk familielid zij het meest lijken. 

Concrete voorbeelden

Hannie Aartsen, assistent professor Medische Ethiek en onderwijscoördinator: ‘De bijeenkomst was voor mij inspirerend, omdat het casusgestuurd onderwijs nu eindelijk concreter begint te worden. De casus over een jonge man met darmkanker vond ik een mooi uitgewerkt voorbeeld. Ook zagen we voor het eerst zo’n CGO-tutorhandleiding.’  

‘De aanwezige docenten hadden ook goede vragen. Bijvoorbeeld ‘Hoe ziet een casus eruit?’, ‘Hoe verloopt zo’n casusbespreking?’, ‘Wat is nou het verschil tussen een pitch en de casus in de casusbespreking?’ en ‘Wat is de rol van de tutor?’.  Al deze vragen werden beantwoord door Joost, trainer van het RISBO, en Daan en Jonas, onderwijskundigen van Onderwijsbeleid en –Advies.’ 

‘Ik heb het gevoel dat we nu verder kunnen met casusontwikkeling. Daar hadden we behoefte aan. Kortom, een prettige en zinvolle bijeenkomst.’  

Lees meer hierover op de website over casusgestuurd onderwijs.

Ontwikkeling Onderwijsmaterialen 

Ieder onderwijsblok start 12 maanden voor de start van dat blok in het curriculum met het ontwikkelen van de onderwijsmaterialen. Tijdens de startbijeenkomst zien docenten wat er opgeleverd moet worden. Tijdens drie scholingsbijeenkomsten die volgen, leren zij de vaardigheden voor het ontwikkelen van de casuïstiek, de bloktoets en flankerend onderwijs. Het doel is om het onderwijsmateriaal twee maanden voor de start van het blok af te ronden. 

Docenten doen dit niet alleen. Zij krijgen hulp van collega’s van het Erasmus MC en externe deskundigen. Zo organiseert RISBO de scholingsbijeenkomst, geven onderwijskundigen advies, helpt docentsupport (OSC) met CIS en Canvas, en helpt het team Digitaal Leren en Innoveren team met e-modules, kennisclips en meer. 

Docentprofessionalisering 

De scholingsbijeenkomst is onderdeel van het traject voor Docentprofessionalisering dat momenteel in ontwikkeling is. Dit wordt afgestemd op het EA2030 curriculum. Een groep van Erasmus MC docentenexperts, OBA-onderwijskundigen en RISBO-onderwijskundigen vormt een projectteam dat door de Community for Learning & Innovation (CLI) wordt ondersteund.  

In november en december 2023 en januari 2024 zijn voor CGO en Projectonderwijs trainingen gepland gericht op de ontwikkeling van het onderwijs. In 2024 volgen de trainingen gericht op docentvaardigheden.  

Het projectteam onderzoekt wat de verschillende docent-doelgroepen nodig hebben. Zij zijn ook op zoek naar logische en rationele samenhang in de leerdoelen van de verschillende onderwijsmethoden. Hieruit volgen de trainingsleeractiviteiten.  

Het projectteam hoopt in december de planning en save the dates voor de uitvoeringsfase in 2024 te kunnen delen.  

Benieuwd naar meer? 

Het projectteam is aanwezig op het ‘Countdown tot Erasmusarts 2030’. Tanisha Bachasing, projectmanager CLI, vertelt daar meer over het docentprofessionaliseringstraject. Lees meer over het evenement hier:  Countdown tot Erasmusarts 2030.