Het project #CheckJeBallen, waarbij onze urologen Tahlita Zuiverloon en Arnout Alberts nauw betrokken zijn, heeft 50.000 euro gekregen van Voetbal Geeft.
De #CheckJeBallen awareness campagne maakt jonge mannen bewust van het risico op zaadbalkanker, en wil bereiken dat het zelfonderzoek van de ballen uit de taboesfeer wordt gehaald. Door zelfonderzoek kan zaadbalkanker in een vroeg stadium aan het licht komen.
Roze shirts
De 50.000 euro zijn uitgereikt aan FC Emmen en Easytoys. De club speelde eerder dit jaar in roze voetbalshirts tegen Go Ahead Eagles. De shirts werden vervolgens geveild. Ook dat geld – 7500 euro – gaat naar de campagne.Voorlichting
Van alle opbrengsten – ook de Vriendenloterij deed 15.000 euro in het zakje – wordt de #CheckJeBallen campagne verder uitgebreid, onder andere met voorlichting op meer scholen.Verdubbeld
Tahlita Zuiverloon en Arnout Alberts zijn blij met het geld. Het aantal mannen met zaadbalkanker is de afgelopen 25 jaar verdubbeld. Per jaar krijgen 800 – vaak jonge mannen tussen de 15 en 40 jaar – kanker aan hun zaadballen.Vroeg stadium
‘Zaadbalkanker moet in een zo vroeg mogelijk stadium worden ontdekt om uitzaaiingen voor te zijn. Als er namelijk uitzaaiingen worden gevonden, volgt een zware behandeling met chemotherapie of bestralingen. Als je er vroeg bij bent, is dat vaak niet nodig’, betogen Alberts en Zuiverloon. Ze zijn beiden verbonden aan het Zaadbalkankercentrum van het Erasmus MC Kanker Instituut.
Lees meer over de campagne #CheckJeBallen op Amazing Erasmus MC