Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud
Algemene informatie

Patiënt als partner

In het Erasmus MC bent u partner in onze zorg. We gaan uit van uw behoeften en mogelijkheden en werken samen met u aan goede zorg. Persoonsgericht, veilig en gastvrij.

Passende zorg

Van ‘zorgen voor’ naar ‘zorgen en samenwerken met’ u als patiënt en uw naasten. We beslissen zoveel mogelijk samen over uw behandeling, gezondheid en kwaliteit van leven. Goede zorg hangt namelijk niet alleen af van de medische resultaten, maar ook van wat u ervaart als goede uitkomsten van zorg. 
Dat betekent dat we:

  • Onze zorg, behandeling en faciliteiten zoveel mogelijk aanpassen op de persoonlijke waarden, voorkeuren en wensen van u en uw naasten.
  • Naast medisch uitkomsten ook de resultaten van zorg meenemen die voor u van belang zijn, zoals uw kwaliteit van leven, functioneren en symptomen.
  • In teams met verschillende zorgverleners binnen en buiten het Erasmus MC samenwerken om onze zorg zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen en u daarbij te betrekken.

Over

Waarom vinden we dit belangrijk?

Uit ervaring en onderzoek blijkt dat patiënten meer tevreden zijn over de zorg wanneer er aandacht is voor hun persoonlijke waarden, voorkeuren en wensen. Patiënten hebben meer vertrouwen in de gekozen behandeling en zijn meer gemotiveerd om zich aan de afgesproken behandeling te houden.

Door te luisteren naar wat patiënten ervaren als goede zorg, krijgen we meer inzicht in onze gezondheidsuitkomsten en wat daarbij echt bijdraagt aan kwaliteit van leven. Met deze informatie kunnen we de zorg blijvend verbeteren en aanpassen aan de individuele patiënt.

Hoe doen we dit?

Door in te zetten op vijf onderwerpen proberen we Passende zorg te kunnen leveren aan u als patiënt: 

  • Patiëntbeleving: binnen het Erasmus MC zijn we altijd bezig om onze zorg en het onderwijs te verbeteren. Wij vragen patiënten daarom vaak naar hun ervaringen in ons ziekenhuis. Dit doen wij bijvoorbeeld met vragenlijsten, een digitaal patiëntpanel en persoonlijke gesprekken. Op deze pagina vindt u meer informatie hoe u als patiënt met het Erasmus MC kunt meedenken
  • Samen beslissen: in het gesprek met uw zorgverlener krijgt u informatie over de verschillende mogelijkheden voor zorg of behandelingen en de voor- en nadelen hiervan. De zorgverlener bespreekt met u wat dit voor u betekent.  Op basis van onze medische kennis én uw persoonlijke ervaringen en voorkeuren beslist u wat het beste bij u past. Uw zorgverlener ondersteunt u hierbij. Meer informatie over hoe u zich kunt voorbereiden op uw gesprek met uw zorgverlener vindt u hier
  • Inclusieve zorg: het Erasmus MC streeft naar een gelijke toegang tot zorg en het verbeteren van gezondheidsuitkomsten voor alle patiënten, ongeacht hun achtergrond, leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, godsdienst en seksuele voorkeur. Vanuit Patiënt als Partner ligt de focus op de aandachtsgebieden laaggeletterdheid, culturele diversiteit en armoede en de relatie hiervan tot de zorg. Voor vragen kunt u onder andere terecht bij het Patiënt Service Centrum
  • Procesinnovaties: dit aandachtsgebied is gericht op het proces van leren en verbeteren ten behoeve van een duurzame beleid en interventieontwikkeling, -implementatie en -evaluatie van Passende zorg. Bijvoorbeeld technologische ontwikkelingen die ingebed worden in de behandeling, zoals de inzet van VR-brillen ter vermindering van angst. 
  • Uitkomstgerichte zorg/waardegedreven zorg: onder Waardegedreven zorg verstaan wij in het Erasmus MC ‘het samen met de patiënt werken aan de beste zorg en uitkomsten tegen de laagst mogelijke kosten’. Het gaat hierbij niet alleen om klinische resultaten, maar ook om wat u ervaart als goede uitkomsten van zorg, bijvoorbeeld op het gebied van kwaliteit van leven. Wat zijn uw persoonlijke behoeften, voorkeuren en waarden? Door hier gericht naar te vragen, willen we ervoor zorgen dat u zelf de regie kan nemen over uw behandeling en kwaliteit van leven, ondersteund door onze zorgverleners.

Wat merkt u ervan?

 Wij gaan uit van uw behoeften en wensen in de gesprekken die we met u hebben, maar ook in de faciliteiten die we bieden. U kunt op verschillende momenten tijdens uw zorg aangeven wat voor u belangrijk is.

Voor het consult

Mijn Erasmus MC
In Mijn Erasmus MC kunt u uw persoonlijke en medische gegevens zien. U vindt er bijvoorbeeld uw behandelplan, uitslagen van onderzoeken, brieven van uw zorgverleners aan verwijzers en uw medicatieoverzicht. Videoconsulten vinden plaats binnen deze beveiligde omgeving en u vindt er een overzicht van al uw afspraken.

Vragenlijst(en)
Een aantal behandelteams gebruikt vragenlijsten tijdens het behandeltraject. U vult als voorbereiding op uw polikliniekbezoek een aantal vragen in over hoe het met u gaat en welke vragen u heeft. Uw zorgverlener kan hierdoor uw bezoek zo goed mogelijk voorbereiden en aanpassen op uw persoonlijke situatie. U krijgt een beter beeld van uw gezondheidssituatie en wat er voor u echt toe doet, zowel medisch als persoonlijk. Ook levert het waardevolle informatie op waarmee we waar mogelijk onze behandeling kunnen aanpassen en ons zorgproces blijvend kunnen verbeteren. U kunt zowel generieke als ziekte specifieke vragenlijsten verwachten. De algemene  vragen richten zich voornamelijk op uw kwaliteit van leven en meer specifieke vragen  zoals over pijn en slaap. De ziekte specifieke vragenlijsten richten zich op klachten of symptomen gerelateerd aan uw aandoening.
Uw uitkomsten bespreekt uw zorgverlener tijdens uw bezoek. Samen met uw zorgverlener bepaalt u welke behandeling of zorg het beste bij u past.

Bekijk ook onze animatie over het invullen van vragenlijsten: Animatie WGZ voor patiënten
Of lees hier meer informatie over het invullen van vragenlijsten.

Patiënten app Digizorg
De Digizorg app
is een app voor patiënten. De app kunt u gebruiken naast Mijn Erasmus MC. Voor een deel van de patiënten geeft deze app  eenvoudig inzicht in medische gegevens via een app op de  mobiele telefoon. Ook kan een deel van de patiënten via de app  contactleggen met het ziekenhuis en de zorgverleners.

Tijdens het consult

Samen beslissen
In het gesprek met uw zorgverlener krijgt u informatie over de verschillende mogelijkheden voor zorg of behandeling en de voor- en nadelen hiervan. De zorgverlener bespreekt met u wat dit voor u betekent. Samen beslist u wat het beste bij u past.

 

In het Erasmus MC gebruiken we een aantal hulpmiddelen die u kan helpen de juiste keuze te maken, bijvoorbeeld:

Familieparticipatie
De beste zorg leveren we samen. Als u wilt, mag een familielid of naaste van u participeren in de zorg. In afstemming met het zorgteam wordt besproken op welke manier een naaste betrokken kan worden. 

Rooming-in
We vinden het belangrijk dat er een naaste bij u in de patiëntenkamer kan blijven overnachten. Dit kan in de volgende gevallen:

  • U wilt dit zelf graag;
  • De verpleegkundige of arts denkt dat dit goed voor u zou zijn. Een vertrouwd persoon kan u mogelijk rust geven. 

Rooming-in is mogelijk op de meeste verpleegafdelingen, behalve op de afdeling Intensive Care en Psychiatrie. Met de afdeling bepalen we of uw gezondheid goed genoeg is om een naaste bij u te laten blijven. Wilt u meer meten over rooming-in? Bekijk deze folder.

Na het consult

Patiënttevredenheidsonderzoek
Wat gaat goed en wat kan volgens u beter? Uw mening is onmisbaar voor het verbeteren van onze zorg. Als u hieraan wilt meewerken, sturen wij u af en toe een e-mail met een vragenlijst over uw patiënttevredenheid. Uw antwoorden verwerken wij anoniem. U bent niet verplicht hieraan mee te werken.

Patiënt als Partner - de podcast

In de 'Patiënt als Partner' podcast vertellen we over de zorg in het Erasmus MC. We laten zien hoe de aanpak verandert van 'zorgen voor' naar 'zorgen en samenwerken' met de patiënt.

Luister naar interessante gesprekken met zorgprofessionals, patiënten en experts en ontdek hoe Passende zorg er in de praktijk uitziet – zorg die werkt, dicht bij de patiënt is, en waarbij de patiënt en de dokter samen beslissen.

 

 

De podcast is te beluisteren op: