Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud
Patiëntenfolder

Behandeling met capsaïcine

U krijgt een behandeling met capsaïcine. Dit kan helpen bij een overgevoelige neus. Hier leest u over deze behandeling.

Download PDF

Overgevoelige neus

U heeft een overgevoelig (hyperreactief) neusslijmvlies. Het neusslijmvlies is een bekledende laag aan de binnenkant van de neus. Deze laag maakt slijm en vocht. Het slijmvlies maakt ingeademde lucht warm, vochtig en schoon.

Soms maakt het slijmvlies meer slijm en vocht dan normaal. U krijgt dan een loopneus of een verstopte neus. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij een verkoudheid of bij een allergie.

Bij een overgevoelig neusslijmvlies gebeurt dit heel vaak. Dit komt doordat de neus extra gevoelig reageert op bepaalde prikkels uit de omgeving. Bijvoorbeeld op mist, rook, parfum, verfluchtjes, veranderingen van temperatuur of droge lucht. Dit zorgt dat u regelmatig een verstopte neus of een waterige loopneus heeft.

Meer informatie hierover vindt u op thuisarts.nl.

Over de behandeling

We behandelen uw neusslijmvlies met capsaïcine of nonivamide.

Capsaïcine is het hete bestanddeel van rode peper. Nonivamide is een stof die lijkt op capsaïcine. Het werkt op dezelfde manier. Beide stoffen prikkelen het slijmvlies heel erg. Dit kan zorgen dat het slijmvlies minder gevoelig wordt voor prikkels uit de omgeving. Hierdoor krijgt u mogelijk minder last van een waterige loopneus. De behandeling helpt niet tegen een verstopte neus.

De behandeling werkt pas na een aantal weken. De behandeling werkt ongeveer 6 maanden tot 2 jaar. Dit verschilt per persoon. De behandeling werkt niet bij iedereen.

De behandeling is alleen geschikt als:
  • U niet rookt.
  • U niet allergisch bent.
  • Eerdere behandelingen met ontstekingsremmende neussprays niet werkten bij u.

Voorbereiding

  • U mag iemand meenemen naar de behandeling, maar dit is niet noodzakelijk.
  • Tijdens de behandeling moet u soms wachten. U kunt iets meenemen voor tijdens het wachten. Bijvoorbeeld een boek of tablet. U kunt ook wat te eten of drinken meenemen.
  • Tijdens de behandeling kunt u last krijgen van uw keel. We raden u aan om een verzachtend snoepje mee te nemen.

Wat we gaan doen

U komt voor de behandeling in de ochtend naar het ziekenhuis. In totaal duurt uw afspraak ongeveer 5 uur.
  1. We smeren de rand van uw neuspunt in met een vette zalf. Zo beschermen we uw huid.
  2. U krijgt een neusspray of neusdruppels met xylometazoline. Zo maken we uw neus zo ruim mogelijk.
  3. We verdoven uw neus met een licht verdovende neusspray. Tijdens het sprayen moet u even de adem inhouden. U voelt een prikkend, brandend gevoel in uw neus en keel. De keel en mond kunnen verdoofd aanvoelen. De meeste patiënten ervaren deze stap als het vervelendste deel van de behandeling.
  4. Ongeveer 5 minuten later krijgt u een spray met capsaïcine of nonivamide in uw neus. Daarbij moet u opnieuw even uw adem inhouden. Uw neus gaat lopen en u krijgt tranen in uw ogen. Dit is een reactie op de capsaïcine of nonivamide.
We herhalen de stappen hierboven nog 4 keer, met steeds 1 uur tussen elke behandeling.

Wachten tussen de behandelingen

  • U mag uw neus niet snuiten.
  • Tussen de behandelingen kunt u wachten in de wachtkamer of even naar buiten.
  • Wees voorzichtig met eten en drinken. Uw keel kan verdoofd zijn. Slikken gaat dan moeilijker. Ook kunt u zich makkelijker verslikken.

Na de behandeling

Na de behandeling mag u gewoon zelf autorijden.

De rest van de dag mag u uw neus niet snuiten.

In de paar weken na de behandeling kunt u regelmatig last hebben van een loopneus, niezen of niesbuien. Dit komt door de prikkeling van het neusslijmvlies.

Controle

6 weken na de behandeling komt u terug naar het ziekenhuis. Dan beoordelen we het resultaat van de behandeling.

Wanneer contact opnemen?

Vragen?

Heeft u vragen? U kunt deze stellen op de dag van uw behandeling, of tijdens uw volgende bezoek aan de polikliniek. U kunt ook contact opnemen met de polikliniek Keel-, neus- en oorheelkunde (zie ‘Contact’ hieronder). We helpen u graag.

Verhinderd?

We reserveren de hele ochtend voor deze behandeling. Het is daarom belangrijk dat u op uw afspraak komt. Is er een dringende reden dat u toch niet kunt komen? Laat ons dit dan zo snel mogelijk weten.

Als u 2 keer niet komt opdagen of afzegt zonder geldige reden, halen we u van de wachttlijst af.

Contact

Polikliniek Keel-, neus- en oorheelkunde (KNO):

  • (010) 704 01 20. Bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.00 uur tot 16.30 uur.
  • afsprakenkno@erasmusmc.nl